To 13ο Συμπόσιο του Κροατικού Επιμελητηρίου Διαπιστευμένων Τοπογράφων Μηχανικών έγινε στο Ζάγκρεμπ την περίοδο (20-22 Νοεμβρίου 2020) με τη συμμετοχή 1000 συνέδρων.

Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση στον παρακάτω σύνδεσμο.

«Our responsibility in reaching the UN Sustainable Development Goals 2030»

«Η ευθύνη μας για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών για το 2030»


 


Και η μετάφραση της:

Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,

Είναι μεγάλη μου τιμή και χαρά να είμαι μαζί σας, εδώ σήμερα κατά τη διάρκεια του ετήσιου συμποσίου σας.

Σας ευχαριστώ πολύ που με προσκαλέσατε. Φυσικά, θα ήθελα πολύ να είμαι μαζί σας στο Ζάγκρεμπ ή αλλού στην όμορφη χώρα σας, αλλά είναι αδύνατο με τους ισχύοντες περιορισμούς λόγω πανδημίας. Αυτό είναι ίσως καλό, κατά τη διάρκεια αυτών των περιορισμών, μάθαμε όλο και περισσότερο τη δύναμη της συνάντησης στο διαδίκτυο.

Φυσικά, δεν μπορεί να αντικαταστήσει τις προσωπικές μας συναντήσεις, αλλά είναι μια καλή προσθήκη.

Είμαι ο Μιχάλης Καλογιαννάκης, Αντιπρόεδρος της CLGE από το 2018 και Πρόεδρος του ΠΣΔΑΤΜ από το 2016.

Ποια είναι η CLGE;
Είναι η κορυφαία Ευρωπαϊκή Οργάνωση Τοπογράφων Μηχανικών. Είμαστε παρόντες σε 41 χώρες, και σε όλα τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, ενώ εκπροσωπούμε περίπου 100.000 τοπογράφους μηχανικούς.

O Vladimir Krupa είναι ο νέος πρόεδρος της CLGE τώρα, πρώην πρόεδρος του συλλόγου σας. Ξέρετε αρκετά για την CLGE, για αυτό δεν θα σας εξηγήσω περισσότερα, εκτός από ένα χάρτη, όπου μπορείτε να δείτε πολύ καλά ότι CLGE είναι μια αρκετά ισχυρή οργάνωση και ότι η φωνή της μπορεί να ακουστεί.

Εξακολουθούμε να είμαστε ένα μικρό επάγγελμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε τίποτα να πούμε, ειδικά, αν συνεργαστούμε καλά με όλους τους άλλους ευρωπαικούς και παγκόσμιους οργανισμούς όπως η FIG, YSEN, PCC, EuroGeographics, κλπ.

Πολύ πρόσφατα, η πρεσβεία της Αυστραλίας επικοινώνησε με την έδρα μας για συνομιλίες σχετικά με τη συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών. Αυτό δείχνει ότι έχουμε εμφανιστεί στο ραντάρ τους και αυτό είναι καλό!

«Η ευθύνη μας για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών για το 2030» είναι ο φιλόδοξος τίτλος της παρουσίασης. Θα προσπαθήσω να σας δώσω την άποψη της CLGE σχετικά με αυτή την σημαντική πρωτοβουλία και να προσθέσω τη δική μου γνώμη.

Γιατί πρέπει να δράσουμε;

Ένα πράγμα που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι ότι η έλλειψη βιωσιμότητας οδηγεί σε κοινωνικοοικονομικές και περιβαλλοντικές κρίσεις, σε όλο τον κόσμο και επηρεάζει τις πλούσιες και φτωχές χώρες (φυσικά όχι εξίσου).

Μπορείτε να δείτε μερικές φωτογραφίες με:

  • τις εξεγέρσεις στα προάστια του Παρισιού το 2005
  • την αύξηση των αστέγων στις ΗΠΑ\
  • ένα μοντέλο της NASA που δείχνει πως η αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα εξαπλώνεται σε όλο τον πλανήτη
  • Και μια φωτογραφία που δείχνει το μέγεθος της θαλάσσιας ρύπανσης

Αλλά τι σημαίνει βιωσιμότητα;

Σύμφωνα με το Wikipedia

Βιωσιμότητα είναι η ικανότητα να υπάρχει συνεχώς. Στον 21ο αιώνα, αναφέρεται γενικά στην ικανότητα της  βιόσφαιρας και του ανθρώπινου  πολιτισμού να συνυπάρχουν.

Ορίζεται επίσης ως η διαδικασία των ανθρώπων που διατηρούν την αλλαγή σε ένα  ισορροπημένο  περιβάλλον,στο οποίο η εκμετάλλευση των πόρων, η κατεύθυνση των επενδύσεων, ο προσανατολισμός της τεχνολογικής ανάπτυξης, και η θεσμική αλλαγή είναι όλα σε αρμονία και την ενίσχυση τόσο των σημερινών όσο και των μελλοντικών δυνατοτήτων για την κάλυψη των ανθρώπινων αναγκών και φιλοδοξιών.

Η βιωσιμότητα ορίζεται μέσω των ακόλουθων διασυνδεδεμένων τομέων ή πυλώνων: οικονομικός, περιβαλλοντικός και κοινωνικός.

Οικολογία + οικονομία = βιωσιμότητα

 

Φυσικά η οικολογία και η οικονομία έχουν τις ρίζες τους στα αρχαία ελληνικά...

Έτσι, η Ecology –  Προέρχεται από τις λέξεις Οίκος + Λόγος που σημαίνει Σπίτι (Home) + Μελέτη/Εξέταση (study/consideration)

Και η Economy -  Προέρχεται από τις λέξεις Οίκος + Νέμομαι που σημαίνει Σπίτι (Home) + Διαχειρίζομαι (manage).

Το πρώτο συνθετικό και των δύο λέξεων το Eco σημαίνει σπίτι (Home)

Μην λησμονούμε ότι η Γη είναι το σπίτι όλων μας.

 

Αλλά γιατί πρέπει ή θα έπρεπε να δράσουμε;

Υπάρχει ανάγκη; Είναι επείγον;

Ο στόχος μου δεν είναι να σας πείσω, αλλά να εξηγήσω πώς η CLGE βλέπει τη συμμετοχή της σε αυτά τα θέματα.

Ίσως kτώρα που τα Hνωμένα Έθνη έχουν καθορίσει ένα πρόγραμμα με κάποιους στρατηγικούς στόχους να επιτύχουν, αν θέλουμε να μειώσουμε τον αρνητικό αντίκτυπό μας στον πλανήτη μας, τον τόπο όπου ζούμε, τον τόπο που πρέπει να προστατεύσουμε από τις αρνητικές επιπτώσεις μας.

Σε αυτή την εικόνα βλέπετε αυτούς τους στόχους. Στην πραγματικότητα μπορείτε να δείτε 16 πραγματικούς στόχους και ένα επιπρόσθετο στόχο για τη συνεργασία, για την επίτευξη αυτών των στόχων. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η σημερινή μου παρουσίαση, το θέμα της χρονιάς από την CLGE και το γεγονός ότι οργανώνετε ένα Συμπόσιο για την υποστήριξη αυτής της πρωτοβουλίας είναι όλα μέρος του 17ου στόχου.

 

Θα προσπαθήσω να μιλήσω στη γλώσσα σας.

Zašto bismo djelovali?
Γιατί πρέπει να δράσουμε;

Έτσι, ας υποθέσουμε ότι όλοι είναι πεπεισμένοι ότι δεν είμαστε οι ιδιοκτήτες του πλανήτη μας, αλλά ότι το έχουμε δανειστεί από τα παιδιά μας.

Αυτό που γνωρίζουμε, ή ακόμα περισσότερο, δεν γνωρίζουμε ότι θα επηρεάσει τη ζωή τους περισσότερο από τη δική μας, δημιουργεί μια ευθύνη.

Ο παγκόσμιος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, αποφάσισε να δράσει. Όσον αφορά την Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να δράσει, και αυτό έχει ενεργοποιήσει, ακόμα περισσότερο, την κροατική κυβέρνηση να δράσει.

Με τον ίδιο τρόπο, αν ακολουθήσουμε αυτό το σχέδιο, βλέπουμε ότι σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών έχουμε την FIG (Διεθνής Ομοσπονδία Τοπογράφων). Μπορεί ο σύλλογος σας (HKOIG) να μην είναι μέλος της, αλλά η Κροατική Γεωδαιτική Κοινότητα είναι, και αυτό σημαίνει ότι εκπροσωπείστε σε αυτή. Επομένως, εάν τα Ηνωμένα Έθνη ενεργήσουν, η FIG μπορεί επίσης, να δράσει σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε επίπεδο ΕΕ, έχουμε την CLGE. Ισχύει και εδώ, ο ίδιος κανόνας. Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση ενεργήσει, δεν υπάρχει λόγος η CLGE να μην προσπαθήσει να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων αυτών. Ακόμα κι αν η CLGE το κάνει με ταπεινά μέσα, μπορούμε να προσπαθήσουμε να επηρεάσουμε και να παρακινήσουμε και άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμά μας.

Τέλος, υποθέτω ότι έχετε καταλάβει ότι η κροατική κυβέρνηση πρέπει να ακολουθήσει την ίδια εξέλιξη και έτσι HKOIG δεν μπορεί να παραμείνει στον πάγκο, θα πρέπει να ενεργήσετε και εσείς.

Και εδώ θα πρέπει να αναφέρω ότι CLGE σας είναι πολύ ευγνώμων. Είστε οριστικά οι καλοί "φοιτητές στην τάξη", δεδομένου ότι αυτή είναι η δεύτερη χρονιά στη σειρά που ακολουθείτε το ετήσιο θέμα, όπως αποφασίστηκε από την CLGE.

Πέρυσι, το 2019, επιμείναμε στην Επαγγελματική Ηθική, και το κάνατε επίσης.

Φέτος το 2020, έχουμε ξεκινήσει την πρωτοβουλία για το πώς εγώ, πώς εσείς, πώς όλοι οι Τοπογράφοι Μηχανικοί θα μπορέσουμε να συμβάλουμε στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης 2030. Από το επόμενο έτος, έχουμε ακριβώς 10 χρόνια, αν συμπεριλάβουμε το 2030.

Σ' ευχαριστώ γι' αυτό.

CLGE δεν είναι φυσικά μόνη της. Οι συνάδελφοί μας από την FIG δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην Ευρώπη. Το ίδιο ισχύει και για το Royal Institute of Chartered Surveyors (RICS), με έδρα το Λονδίνο του Ηνωμένου Βασιλείου, που έχει επιρροή σε όλο τον κόσμο.

Έχουν δημοσιεύσει μια μελέτη σχετικά με τον αντίκτυπο του τομέα των ακινήτων των στόχων αυτών και τι πρέπει να γίνει. Η μελέτη ονομάζεται «Εφαρμογή των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης». Μπορείτε να αναγνωρίσετε το λογότυπο και τους "17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης" όπως ορίζονται από τα Ηνωμένα Έθνη.

 

Και το RICS επισημοποίησε αυτό που όλοι ξέρουμε. Ο Τοπογράφος Μηχανικός παρεμβαίνει σε κάθε στάδιο μιας υποδομής. Γνωρίζοντας αυτό, είναι σημαντικό να αναλύσουμε τους στόχους για κάθε βήμα μιας υποδομής (το RICS μιλά για το real estate, αλλά μπορείτε να το επεκτείνεται στις υποδομές).

Στον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη χρήση και την φάση της αποκατάστασης. Μια υποδομή σχεδιάζεται και κατασκευάζεται, χρησιμοποιείται και συντηρείται, και τελικά ανακτάται ή ας πούμε καταστρέφεται, ανακατασκευάζεται ή ανακαινίζεται.

 

Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των φάσεων, οι στόχοι για την Βιώσιμη Ανάπτυξη είναι παρόν. Φυσικά διαφέρει το σχετικό βάρος κάθε στόχου σε κάθε φάση. Το RICS έχει κάνει μερικές, δικές του επιλογές που μπορεί να μην συμφωνεί κάποιος, αλλά η ιδέα να φαίνονται σε ένα γράφημα είναι αρκετά έξυπνη.

Δεν θα συζητήσουμε ότι τον 12ο στόχο ο οποίος είναι σημαντικός παντού: «Η Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή». Για εμάς, το 11ος στόχος είναι σίγουρα σημαντικός για εμάς και στο γράφημα φαίνεται υποτιμημένος: «Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες». Ως τοπογράφοι μηχανικοί, ασχολούμαστε συχνά με τα κτίρια, οπότε ο 16ος στόχος είναι πολύ σημαντικός και μπορούμε να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο σε αυτό, στο ταπεινό μας επίπεδο «Ειρήνη και Δικαιοσύνη, Ισχυροί Θεσμοί».

Αυτό που απουσιάζει στο γράφημα, είναι ο 5ος στόχος: "Η Ισότητα των Φύλων". Ωστόσο, όταν πληκτρολογείτε real estaet  και ισότητα των φύλων σε μια μηχανή αναζήτησης, έχετε περίπου 3 εκατομμύρια αποτελέσματα ... Υπάρχει κάποιο περιθώριο βελτίωσης σε αυτό.

Ποιος είναι ο ρόλος του Τοπογράφου Μηχανικού;

Έτσι είμαστε πεπεισμένοι ότι οι τοπογράφοι μηχανικοί μπορούν να διαδραματίσουν ουσιαστικό ρόλο σε όλες τις δραστηριότητές τους.

Ξέρετε υπάρχει ένα ρητό στα αγγλικά “measure is to know”.  Γνωρίζετε επίσης ότι περίπου το 80% όλων των πολιτικών σχετίζονται με την γη (georelated). Ως εκ τούτου, είναι φυσιολογικό ότι, όταν θέλετε να ενεργήσετε για ένα στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης, το αποτέλεσμα πρέπει να είναι ορατό στο πεδίο του παρατηρήσιμου GI και αυτό πρέπει να μετρηθεί.

Μιλήσαμε ήδη για την συνεχή παρουσία των τοπογράφων μηχανικών στον κύκλο ζωής του real estate μπορείτε να προσθέσετε και στις υποδομές.

Τέλος, ας μιλήσουμε για τις δικές μας ενέργειες. Πώς συμπεριφερόμαστε στην ιδιωτική μας ζωή και στην δουλειά μας. Ξεκινά με τον τρόπο λειτουργίας των γραφείων μας. Εάν κάποιος από εμάς μειώσει την θέρμανση του κατά δύο βαθμούς κατά τη διάρκεια του χειμώνα, αυτός ή αυτή θα έχει σίγουρα, ήρεμη την συνείδηση του. Εάν όλοι μας εδώ, και από ότι μου είπατε ότι είστε περίπου 1000, αν το κάνετε για πολλά χρόνια, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο.

Αλλά και με τον τρόπο που εργαζόμαστε, όπως ανέφερα πιο πάνω, έχουμε καθήκον να εργαζόμαστε ώστε  να διασφαλίσουμε ότι οι αποφάσεις μας είναι συμβατές με τους στόχους Βιώσιμες Ανάπτυξης.

Οι οργανώσεις μας πρέπει να δράσουν επίσης. Ήδη πριν από την κρίση του covid-19, η CLGE έχει εισαγάγει τη χρήση των απομακρυσμένων συναντήσεων, με τους συναδέλφους από την Ευρώπη, αλλά και παγκόσμια. Με την κρίση, αυτό έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό και δεν θα το σταματήσουμε, διότι μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα μας και αυξάνει την αποτελεσματικότητα μας. Μπορούμε να πραγματοποιούμε συναντήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ στο παρελθόν, λόγω του υψηλού κόστους.

Όταν πρέπει να ταξιδέψουμε και να συναντηθούμε, φροντίζουμε να αντισταθμίσουμε το αποτύπωμα άνθρακα μας, σε όλα αυτά τα ταξίδια με μία γερμανική πρωτοβουλία που ονομάζεται Atmosfair. Eίναι ένα ωραίο παιχνίδι λέξεων, που συνδυάζει την ατμόσφαιρα και το δίκαιο παιχνίδι, αν θέλετε.

Αποζημιώνουμε την πτήση μας, αλλά όχι μόνο, ακόμα και τις αίθουσες συσκέψεων, τις αίθουσες ξενοδοχείων, τα γεύματα κ.λπ. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες λεπτομέρειες στον ιστότοπό τους www.atmosfair.de.

Το καλό είναι ότι η αποζημίωση δεν γίνεται από τα χρήματα της CLGE, αλλά πληρώνεται από τους συμμετέχοντες. Στην πραγματικότητα το μειώνουμε με το 5% των εξόδων.

Αποφασίσαμε να θέσουμε τους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης 2030 ως το θέμα του 2020. Όχι για μόνο φορά και τέλος. Αλλά για να ευαισθητοποιήσουμε σχετικά με την πρωτοβουλία και την ανάγκη δράσης.

Και πάλι, εάν η CLGE ενεργήσει μόνη της, αυτό έχει κάποιο αποτέλεσμα, αλλά είναι μικρό. Προσπαθούμε να επηρεάσουμε τις συνεργαζόμενες οργανώσεις να κάνουν το ίδιο.

Η EUROGI έχει ήδη δεσμευτεί να εφαρμόσει το πρόγραμμα.

Συζητάμε με το FIG, ο σύλλογος μου πρέπει να κάνει το ίδιο και φυσικά, ελπίζουμε ότι το HKOIG θα ενεργοποιηθεί επίσης.

Και αν άλλα Κροατικά Επιμελητήρια ή Σύλλογοι βλέπουν τι κάνετε, μπορεί να ακολουθήσουν την κίνηση.

Εδώ παρουσιάζουμε δύο συγκεκριμένα παραδείγματα πρόσφατων δράσεων στην οργάνωση μας.

Το πρώτο παράδειγμα είναι από την καθηγήτρια κα. Πότσιου, Επίτιμη Πρόεδρος της FIG και μέλος του ΠΣΔΑΤΜ (HARSE) και ως εκ τούτου, είναι επίσης εξέχον μέλος της CLGE.

Έχει ήδη εργαστεί αρκετά χρόνια για την έννοια της νομιμοποίησης των αυθαίρετων οικισμών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αυτό είναι πιθανώς ένα θέμα που μας αφορά, και όταν μας εννοώ την Κροατία και τους γείτονες της, αλλά και την Ελλάδα φυσικά. Θα μιλήσω γι' αυτό σε λίγα λεπτά.

Μια άλλη ωραία πρωτοβουλία είναι η Ατζέντα 21 που ξεκίνησε από την OGE, το Γαλλικό Επιμελητήριο Γεωδαιτικών ή Τοπογράφοι Ακινήτων. Ήδη το 2010 έχουν ξεκινήσει αυτή την πρωτοβουλία, προτείνοντας σε όλα τα γραφεία τοπογραφικών υπηρεσιών πώς να εφαρμόσουν μια οικολογική υπεύθυνη χρήση των πόρων στα γραφεία τους.

Τώρα έχουν προχωρήσει αρκετά, δεδομένου ότι εξετάζουν αυτό το στοιχείο σε κάθε μία από τις δραστηριότητες του επαγγέλματος μας, ειδικά όταν πρόκειται για πολεοδομικές δραστηριότητες.

Και τώρα μπορούμε να πάμε σε μερικά πρακτικά παραδείγματα από την Ελλάδα.

Είναι αλήθεια ότι δεν αποτελούμε παράδειγμα προς μίμηση για την οργάνωση στην χώρα μας, αλλά την τελευταία δεκαετία προσπαθούμε πραγματικά σκληρά και έχουμε επιτύχει σημαντικούς στόχους.

Ορισμένες δράσεις που έχουν ξεκινήσει και βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη όσον αφορά την καταγραφή των υφιστάμενων υποδομών και την προσπάθεια αποφυγής ανάπτυξης σε βάρος του περιβάλλοντος είναι:

  • Η καταγραφή και τακτοποίης αυθαίρετων κτισμάτων
  • Πολεοδομικός σχεδιασμός στο σύνολο της χώρας.
  • Διευθέτηση ρεμάτων σε περιοχές που έχουν ή μπορεί να πλημμυρίσουν
  • Έργα υποδομής σε αγροτικές περιοχές
  • Σύνταξη δασικών χαρτών με διαφορετικά επίπεδα προστασίας
  • Καθορισμό αιγιαλού και παραλίας
  • Προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας σε κατοικίες και δημόσια κτίρια
  • Προδιαγραφές για την βιώσιμότητα νέων κατασκευαστικών έργων
  • Στον σύλλογο μας ετοιμάζουμε οδηγίες για προτεινόμενες ενέργειες προς συναδέλφους για το γραφείο και το πεδίο.
  • Πίεση στο κράτος για τα αντίστοιχα κατάλληλα έργα (π.χ. ψηφιοποίηση)
  • Προώθηση των σχετικών δράσεων στην κοινωνία και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Όχι μόνο για να δράσουμε, αλλά και για να μοιραστούμε όλα αυτά που γίνονται ή πρέπει να γίνουν.

Προσπαθούμε, ως σύλλογος, να είμαστε παρόντες σε όλες τις σημαντικές δράσεις σχετικά με τις υποδομές και την ανάπτυξη, και να ενημερώνουμε τα μέλη μας και την κοινωνία για αυτές τις ενέργειες προκειμένου να συμμετέχουν ενεργά σε όλες αυτές τις διαδικασίες.

 

Νομίζω ότι από όσα είπαμε, υπάρχουν πολλά να κάνουμε.
Όσοι δεν ξεκίνησαν ακόμα, πρέπει να το κάνουν αμέσως.

Ο ρόλος μας δεν είναι τόσο αμελητέος, θα μπορούσαμε ακόμη και να αναλάβουμε εξέχοντα ρόλο σε όλα τα θέματα στα οποία παρεμβαίνουμε, να ξεκινήσουμε με τον τρόπο που λειτουργούμε τα γραφεία και τους συλλόγους μας.

Αν ζυγίσουμε όλες τις φάσεις της ζωής μιας υποδομής, ενεργούμε με υπεύθυνο τρόπο.

Από το 2021 έως το 2030, υπάρχουν 10 χρόνια. Αυτά τα χρόνια θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να κάνουν τη διαφορά.

Αλλά είναι μόνο μια αρχή. Πρέπει να το έχουμε αυτό κατά νου και να διασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας το 2031.

Τα θέματα της χρονιάς είναι ένα δύσκολο πράγμα. Είπαμε ότι το 2019 είναι η χρονιά της επαγγελματικής Ηθικής, για την ευαισθητοποίηση και φυσικά να μην σταματήσουμε να είμαστε ηθικοί το 2020 και μετά από χρόνια.

Με τον ίδιο τρόπο, το θέμα του 2020 (λίγο αμαυρωμένο από αυτή την παγκόσμια πανδημία) δεν είναι ένα θέμα ενός έτους, πρέπει να αλλάξει τη ζωή μας, τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα.

Και πάλι, είμαστε ευγνώμονες που έχετε αγκαλιάσει τα ετήσια θέματα μας.
Μάθαμε από εσάς, πράγματι, είδαμε την Πρόεδρος σας πολύ απασχολημένη στις πρωτοβουλίες για την ισότητα των φύλων και αυτό μας έδωσε την ιδέα ότι ο 5ος στόχος θα μπορούσε να γίνει το επόμενο θέμα της χρονιάς. Είμαστε στη διαδικασία καθορισμού του. Ας ελπίσουμε ότι θα επιλέξουμε αυτόν τον στόχο με τη βοήθειά σας, αν όχι το 2021, ίσως το 2022.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας!

Μείνετε ασφαλείς! Μείνετε δυνατοί!

 

https://www.ethnos.gr/ellada/137891_giati-apetyhe-exoikonomo-aytonomo

Γιατί απέτυχε το «Εξοικονομώ - Αυτονομώ»


Αν το «Εξοικονομώ» είχε φωνή, θα ευχόταν την νέα χρονιά να μην είναι ένας διαγωνισμός ταχύτητας, αλλά ένα ανοικτό πρόγραμμα για την βελτίωση της ποιότητας κατοικιών όλων των πολιτών της χώρας

Το «Εξοικόνομω», το δημοφιλέστερο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, δυστυχώς άφησε πολλούς παραπονούμενους. Το 50% των αιτούντων δεν μπήκαν στο πρόγραμμα (9.000 αιτήσεις).

 

Οι μηχανικοί έχουν φτάσει στα όρια τους, μιας και δεν έχουν σπουδάσει για να κάθονται πάνω από έναν υπολογιστή και να πατάνε “Ctrl+R” για να ανανεώνεται η σελίδα, ενώ αναγκάζονται να έχουν τον ρόλο του πρωτοκόλλου μιας δημόσιας υπηρεσίας όπου πρέπει να απολογούνται στους πελάτες τους για την δυσλειτουργία του προγράμματος. Γιατί απέτυχε όμως ο σχεδιασμός του νέου «Εξοικονόμω – Αυτονομώ»;

Δεν άλλαξε το κριτήριο της ταχύτητας ή το κριτήριο όποιος προλάβει. Στην Αττική εγκρίθηκαν 8.700 αιτήσεις, όταν το πρώτο 5λεπτο είχε ξεκινήσει η επεξεργασία 10.000 αιτήσεων. Μπορεί να ανακοινώθηκε ότι εξαντλήθηκαν οι πόροι σε 51 λεπτά, αλλά αυτό οφείλεται αποκλειστικά στην προβληματική λειτουργία του συστήματος. Αν λειτουργούσε αδιάκοπα σήμερα η είδηση θα ήταν ότι οι πόροι εξαντλήθηκαν σε 10 λεπτά.

Επανειλημμένα οι μηχανικοί έχουν προτείνει το πρόγραμμα αυτό να είναι συνεχώς, ανοικτό, ώστε και περισσότεροι ιδιοκτήτες να κάνουν χρήση του και να είναι δικαιότερο. 

Εγκρίθηκαν δραματικά λιγότερες δηλώσεις από τις αναμενόμενες. Ενώ ο προϋπολογισμός για φέτος τριπλασιάστηκε, οι αιτήσεις φαίνεται ότι θα αυξηθούν μόνο 60%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο νομός Αττικής όπου στο προηγούμενο πρόγραμμα εγκρίθηκαν 5.500 αιτήσεις και φέτος μόνο 8.700. Αναλογικά θα έπρεπε να μπουν τουλάχιστον διπλάσιες, λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση του ποσοστού επιδότησης. Δηλαδή όλοι όσοι αιτήθηκαν.

 

Ο σχεδιασμός του υπουργείου οφείλει να βάλει υψηλότερους στόχους και να ακούσει τους ειδικούς.

 

Η ανάγκη για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι φαίνεται. Οι ιδιοκτήτες το έχουν ανάγκη. Το περιβάλλον το έχει ανάγκη.

Την τελευταία βδομάδα, όπου αρκετές διαφημίσεις ξεκίνησαν να προβάλλονται στα ΜΜΕ, το ενδιαφέρον του κόσμου αυξήθηκε εκθετικά. Οι μηχανικοί αδυνατούσαν να ανταποκριθούν, μιας και πλέον έχουν μάθει τι να περιμένουν, όσο ισχύει το άδικο κριτήριο της ταχύτητας.

Το μόνο που οφείλει το υπουργείο πλέον να κάνει, μέχρι να αλλάξει την διαδικασία όπως είχε υποσχεθεί, είναι να δεχθεί επιλαχόντες, λαμβάνοντας υπόψη των κωδικό της αίτησης. Φαίνεται ότι στην Αττική διατίθενται 160 εκ., ενώ δεσμεύτηκαν μόνο 145 εκ. Επίσης είναι γνωστό ότι οι αιτούμενοι δεν εξαντλούν τον εγκριθέντα προϋπολογισμό. Έτσι λοιπόν, με μια γενναία κρατική επιχορήγηση μπορούν να εγκριθούν ακόμα οι μισές από τις 9.000 αιτήσεις, που δεν πρόλαβαν.

Κλείνοντας με μια ευχή.

 

Αν το «Εξοικονομώ» είχε φωνή, θα ευχόταν την νέα χρονιά να μην είναι ένας διαγωνισμός ταχύτητας, αλλά ένα ανοικτό πρόγραμμα για την βελτίωση της ποιότητας κατοικιών όλων των πολιτών της χώρας.

Μιχάλης Καλογιαννάκης, Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών

Συγχαρητήρια στον συνάδελφο Παναγιώτη Αγραφιώτη και την συναδέλφισσα Αλεξάνδρα Παπαδάκη για το 1ο βραβείο στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό «Geomatics on the Move» που διοργάνωσε η European GNSS Agency και η CLGE!

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 Χωροταξικό και πολεοδομικό νομοσχέδιο χωρίς Τοπογράφους Μηχανικούς

Γίνεται;

 

Μετά την απουσία διαλόγου πριν, αλλά και κατά την διάρκεια της διαβούλευσης για το χωροταξικό και πολεοδομικό νομοσχέδιο, δεν περιμέναμε και την μη πρόσκληση του Συλλόγου των Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών στην ακρόαση των φορέων κατά την επεξεργασία του στην αρμόδια επιτροπή του Ελληνικού Κοινοβουλίου.

 

Από ό,τι φαίνεται, το ΥΠΕΝ και ο αρμόδιος υφυπουργός προτιμά μια διαδικασία παρουσίας ημετέρων και όχι των αρμόδιων θεσμικών φορέων.

 

Αλήθεια για τον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό είναι περισσότερο αρμόδιοι οι συμβολαιογράφοι και οι δικηγόροι, και όχι οι Αγρονόμοι Τοπογράφοι Μηχανικοί;

 

Στην εν λόγω ακρόαση προσκλήθηκαν τουλάχιστον δύο εκπρόσωποι Πολεοδόμων - Χωροτακτών και ούτε ένας Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός. Το ίδιο ατόπημα έγινε και για τον Σύλλογο Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας, ο οποίος επίσης δεν προσκλήθηκε.

 

Είναι τουλάχιστον προσβλητική η στάση αυτή του ΥΠΕΝ και δεν έχει προηγούμενο.

 

Ο ΠΣΔΑΤΜ είναι ένας σύλλογος ο οποίος έχει ιδρυθεί το 1953 και εκπροσωπεί όλους τους Αγρονόμους Τοπογράφους Μηχανικούς. Μέλη του δε, έχουν διατελέσει Υπουργοί, Πρόεδροι παγκόσμιων οργανισμών, ενώ τυγχάνει διεθνούς αναγνώρισης.

 

Αν δεν το γνωρίζει το ΥΠΕΝ, θα θέλαμε να το ενημερώσουμε ότι το 29% των Μελετητών Δημοσίων Χωροταξικών και Πολεοδομικών Μελετών είναι Αγρονόμοι Τοπογράφοι Μηχανικοί.

 

Για τον λόγο αυτό, δεν δικαιούμαστε να σιωπούμε.

 

Για τον λόγο αυτό δεν μπορεί το ΥΠΕΝ να μην προτείνει στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας (άρθρο 4) να συμμετέχει εκπρόσωπος του ΠΣΔΑΤΜ. Αντιθέτως προτείνει την συμμετοχή τριών εκπροσώπων συλλόγων μηχανικών πολεοδόμων και χωροτακτών, που στην ουσία εκπροσωπούν την ίδια νέα ειδικότητα μηχανικών. Αλήθεια θα θέλαμε να γνωρίσουμε ποιος είναι ο «Σύλλογος Ελλήνων Μηχανικών Πολεοδομίας», ο οποίος διαφέρει από τον ΣΕΠΟΧ και τον ΣΕΜΠΧΠΑ;

 

Είναι τουλάχιστον ντροπή να γράφεται στο πόδι ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο.

 

Επειδή όμως οφείλουμε να τοποθετηθούμε σε κάποια σημαντικά θέματα που τίθενται σε αυτό το νομοσχέδιο, για να έχει γνώση ο τεχνικός κόσμος και η κοινωνία, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα παρακάτω σημεία:

 

  1. Κεφάλαιο Α’ άρθρο 4 Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η συμμετοχή ενός εκπροσώπου του ΠΣΔΑΤΜ είναι αυτονόητη για όσους γνωρίζουν τι σημαίνει χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός. Το ίδιο αυτονόητη είναι και η συμμετοχή ενός εκπροσώπου του ΣΑΔΑΣ (Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών).

 

  1. Κεφάλαιο Γ’ Εκτός σχεδίου δόμηση. Το μεγαλύτερο μέρος του αφορά στην δόμηση τουριστικών εγκαταστάσεων, ενώ οι αναφορές για την δόμηση των υπόλοιπων χρήσεων έχει την μικρότερη δυνατή αναφορά. Θα μπορούσε κάλλιστα το κεφάλαιο να έχει τίτλο «Εκτός σχεδίου δόμηση τουριστικών εγκαταστάσεων». Δυστυχώς επαναλαμβάνεται το ρητό «Δύο μέτρα και δύο σταθμά». Υπάρχει άλλη αντιμετώπιση για τον τουρισμό, και άλλη για την δόμηση κατοικιών, βιομηχανικών και άλλων κτιρίων.

 

Εν είδει τιμωρίας η διοίκηση του υπουργείου ζητά από τους πολίτες, μέσα σε 2 χρόνια, να εκδώσουν οικοδομικές άδειες, που δεν είχαν κάνει μέχρι τώρα λόγω οικονομικής αδυναμίας. Από την άλλη πλευρά, παραπέμπει την ολοκλήρωση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, που είναι ευθύνη του, σε βάθος δεκαετίας.

Ένα κράτος, πρώτα θα ολοκλήρωνε τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και μετά θα αυστηριοποιούσε τους όρους δόμησης για την εκτός σχεδίου δόμηση,. Εν ολίγοις, δεν θα έβαζε το κάρο μπροστά από το άλογο.

 

  1. Κεφάλαιο Α’ άρθρο 12 Οριοθέτηση οικισμών. Προτείνεται η οριοθέτηση τους να γίνει και στο πλαίσιο Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, το οποίο θα ολοκληρωθεί σε βάθος δεκαετίας.

 

Αν το ΥΠΕΝ συνομιλούσε με τους αρμόδιους φορείς, θα άκουγε την πρόταση μας για ταχύτερη οριοθέτηση των οικισμών με την χρήση της εφαρμογής των ορίων οριοθετημένων οικισμών επί του προκαταρκτικού υποβάθρου που κατατίθενται από τους μελετητές στα πλαίσια των μελετών σύνταξης Εθνικού Κτηματολογίου. Οι συγκεκριμένες οριοθετήσεις έχουν ελεγχθεί και επιβεβαιωθεί από τους αντίστοιχους δήμους. Η δημοσιοποίηση τους και το εύλογο διάστημα κατάθεσης ενστάσεων θα γινόταν σε λιγότερο από ένα έτος.

 

  1. Άρθρα 133-134 που αφορούν στο Κτηματολόγιο.

Άρθρο 133 Πρόστιμο για εκπρόθεσμη δήλωση. Το κατώτερο ποσό των 300 ευρώ ανά δικαίωμα είναι εκτός πραγματικότητας, όταν πολλές φορές τα ακίνητα τα οποία αφορούν δεν έχουν ούτε αυτή την αξία. Είναι μέτρο που τιμωρεί υπερβολικά τους πολίτες και για τον λόγο αυτό, είτε δεν μπορεί να εφαρμοστεί, είτε η εφαρμογή του θα φέρει στρεβλά αποτελέσματα.

 

Άρθρο 134 Ζητήματα λειτουργίας Κτηματολογίου. Η τροποποίηση αφορά στον Πρόεδρο της Επιτροπής εξέτασης υποθέσεων κτηματογράφησης, ο οποίος εναλλακτικά μπορεί να είναι δικηγόρος με πενταετή εμπειρία ή συμβολαιογράφος. Αλήθεια γιατί όχι μηχανικός; Μήπως αυτοί που συνέταξαν την τροπολογία δεν γνωρίζουν πως συντάσσεται το κτηματολόγιο;

 

  1. Άρθρο 57 παρ. 2β. Η συγκεκριμένη αναφορά είναι αντιγραφή του ν.4495/2017, όπου αναφέρεται η αποδεκτή απόκλιση τοπογραφικών διαγραμμάτων. Δυστυχώς το λάθος της μη πρόβλεψης του τι γίνεται με τα τοπογραφικά διαγράμματα που έχουν συνταχθεί μετά την 8.8.2013 δεν θεραπεύεται. Αυτά συμβαίνουν όταν αντιγράφεις άκριτα παλαιότερους νόμους και δεν συμβουλεύεσαι τους αρμόδιους φορείς.

 

  1. Άρθρο 80. Κατηγορίες αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγών χρήσεων. Μετά το φιάσκο με την μη συνέχιση ένταξης στο ν.4495/2017 των αυθαιρέτων κατηγορίας 5, το υπουργείο εν μέρει κατάλαβε το λάθος που έκανε λόγω της ελλιπούς γνώσης.

 

Δυστυχώς, η μετάθεση αυθαιρεσιών από την κατηγορία 5 στην κατηγορία 4 είναι κατώτερη των περιστάσεων.

Δυστυχώς, πολλά κτίρια με μικρές παραβάσεις δεν θα καταφέρουν να ενταχθούν στον νόμο και κατ’ επέκταση δεν θα μπορούν να μεταβιβαστούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παραβίαση στην πρασιά μεγαλύτερη από 20 εκ.

 

Δεν ισχύει όμως το ίδιο για ακίνητα που προέρχονται από πλειστηριασμούς ή που εκμισθώνονται με σύμβαση leasing που μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ (άρθρο 128). Και εδώ επικρατεί το ρητό «Δύο μέτρα και δύο σταθμά» ή η πιο δυνατή συντεχνία κερδίζει.

Αλήθεια, πόσο περιβαλλοντικά επιζήμια θα είναι η μη χρήση κτιρίων που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, γιατί δεν θα μπορούν να ενταχθούν στον ν.4495/2017; Θα κατεδαφιστούν; Τι περιβαλλοντικό αποτύπωμα θα έχει η πληθώρα «νεκρών» κτιρίων;

 

  1. Δυστυχώς για 5η φορά αλλάζει ο νόμος για την Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης και την εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου. Κλείνουμε αισίως τα 10 χρόνια. Ελπίζουμε κάποια στιγμή να εφαρμοστεί.

 

  1. Δυστυχώς, σε αυτό το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζεται το μεγάλο θέμα του σχεδιασμού και του χαρακτηρισμού του οδικού δικτύου της χώρας. Ένα σημαντικό ζήτημα, που κρίνοντας τον τρόπο νομοθέτησης του ΥΠΕΝ, ευτυχώς δεν συμπεριλήφθηκε. Και για αυτό το ζήτημα ο σύλλογος μας έχει τεκμηριωμένη πρόταση που θα καταθέσει, εφόσον το ΥΠΕΝ επιλέξει να διαβουλευθεί με τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς.

 

  1. Δυστυχώς και αυτό το νομοσχέδιο, αντί να είναι λιτό και ουσιαστικό, αριθμεί 183 σελίδες και 139 άρθρα, πολλά από τα οποία αφορούν τροποποιήσεις άλλων νομοθετημάτων. Επιτέλους, θα πρέπει να υπάρξει ένα όργανο που θα είναι υπεύθυνο για την ερμηνεία της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας, αλλά και την κωδικοποίηση της. Το όργανο αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει και εκπροσώπους των αρμόδιων θεσμικών φορέων που θα εγγυώνται την εύρυθμη και τεκμηριωμένη λειτουργία του.

 

Προφανώς, τα παραπάνω σημεία δεν είναι τα μόνα σημεία άξια αναφοράς. Είναι όμως ενδεικτικά, ώστε να αναδειχθούν τα ζητήματα που προκύπτουν, και να ενημερωθεί ο τεχνικός κόσμος και η κοινωνία για τα προβλήματα που θα προκύψουν και τις εκκρεμότητες που παραμένουν.

 

Το ΥΠΕΝ δεν μπορεί πια να πει ότι δεν γνώριζε. Οφείλει να αλλάξει το αλαζονικό ύφος του και να προσαρμοστεί στις συνθήκες που επικρατούν. Δεν μπορεί να επιχειρεί να νομοθετήσει μόνο με  ημετέρους, αγνοώντας ιστορικούς θεσμικούς φορείς. Η χώρα δεν έχει ανάγκη μαθητευόμενους μάγους.

 

Ο ΠΣΔΑΤΜ θα συνεχίσει, όπως οφείλει, να λειτουργεί θεσμικά και σύμφωνα με τους καταστατικούς του σκοπούς. Είναι υποχρέωση μας σε όλη την ιστορία του, αλλά και σε όσα έχει προσφέρει σε αυτή την χώρα ο τεχνικός κόσμος.

 

Καλούμε την ηγεσία του ΥΠΕΝ να πράξει το ίδιο.

 

 

Subcategories

 


Ο λογαριασμός του συλλόγου είναι στην Τράπεζα Πειραιώς IBAN GR2101720800005080071615938.

Η ετήσια συνδρομή μελών είναι 10 ευρώ ή 5 ευρώ για τους συναδέλφους κάτω της 5ετίας.


 

Κατευθυντήριες Οδηγίες για τις δηλώσεις ιδιοκτησίας στο Εθνικό Κτηματολόγιο


Προσφορά για προμήθεια ψηφιακών υπογραφών σε ΑΤΜ 


Οδηγίες Ψηφιακής Υπογραφής


 Ηλεκτρονική Υποβολή Διαγραμμάτων

 

 

 



Τοποθέτηση Προέδρου ΠΣΔΑΤΜ για το σ.ν. "Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος."

 

 



 

 


 


 

Go to top